درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 13:51:5 FA | AR | PS | EN
افتتاح سه پروژه زیربنایی حکومت طالبان را در کابل             کمک 15 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان            واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور            تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان            






تاریخ نشر: 1402/10/24 - 06:32:4
تعداد بازدید: 382
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

هدف طالبان از همسویی با کشورهای اسلامی در مسایل مهم جهان اسلام چیست؟
 هدف طالبان از همسویی با کشورهای اسلامی در مسایل مهم جهان اسلام چیست؟

جنگ غزه درحالی وارد یکصدمین روز خود شده است که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، رژیم اسراییل در این جنگ نابرابر باوجود حمایت‌های همه جانبه امریکا و همپیمانانش، جز کشتار مردم بی‌دفاع و غیرنظامیان که بخش عمده ای از آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند به هیچ یک از اهداف خود دست نیافته است.

عملیات طوفان الاقصی که از هفتم اکتوبر ( ۱۵ ماه میزان ) با غافلگیری دستگاه نظامی و امنیتی رژیم صهونیستی از سوی نیروهای حماس آغاز شد، تاکنون بازتاب گسترده ای در محافل سیاسی و رسانه ای جهان داشته است و همچنان به عنوان یکی از مهمترین تحولات و رویدادها در حوزه جهان اسلام و منطقه مورد توجه افکارعمومی است.

بررسی ها نشان می دهد که دست کم در ۹۲ کشور جهان، بیش از ۴ هزار تجمع، تظاهرات و راهپیمایی از سوی اقشار مختلف در حمایت از مردم ستمدیده فلسطین و در محکومیت جنایات اسراییل برگزار شده است.

مردم افغانستان که سال‌ها طعم اشغالگری امریکایی‌ها را چشیده اند؛ از جمله ملت هایی بودند که در همان روزهای نخست با برپایی تظاهرات و تجمعاتی، ضمن ابراز همدردی با مردم فلسطین، جنایات رژیم موقت اسراییل را محکوم کردند.

مقامات حکومت طالبان که از حدود دوسال و نیم گذشته زمام امور را در افغانستان را بدست گرفته اند نیز طی یکصد روز اخیر، بارها مواضع رسمی خود را در قبال آرمان فلسطین و رژیم اشغالگر قدس بیان و تشریح کرده اند.

امیرخان متقی وزیر خارجه حکومت طالبان در «همایش مشورتی عالی رتبه سیاسی فلسطین» که به ابتکار ایران و در تهران برگزار شد؛ در سخنانی با انتقاد از سکوت جهان برابر جنایات رژیم صهیونیستی گفت که قتل عام بی رویه و نسل‌کشی اهل غزه جریان دارد و جهانی که داد از حقوق بشر، ارزش‌های انسانی و آزادی و عدالت می‌زند، نظاره‌گر این قتل عام وحشیانه است.

وی با بیان این مطلب که ما در عصر بزرگترین تناقض ها بسر می بریم، افزود: در جهانی که کشورهایی به بهانه نقض جزئی‌ترین حقوق انسانی و یا هم به دلایل سیاسی اما با به کارگیری بحث حقوق بشری مورد تحریم‌ها قرار می گیرند... اما رژیمی که با نسل‌کشی بی وقفه یک ملت از تمام حدود و معیارهای انسانی در جنگ پا را فراتر گذاشت مورد کوچکترین ایراد قرار نمی‌گیرد.

متقی ادامه داد: با این وضعیت آیا نظم حاکم جهانی کنونی که اساس آن بعد از جنگ جهانی دوم گذاشته شد، با این همه تناقضات پاسخگوی نیازهای انسان قرن بیست و یک است؟! آیا می‌شود عقل و خِرَدِ انسانِ قرن بیست و یک را با این همه رفتارهای دوگانه و معیارهای چندگانه به بازی گرفت؟!

وی تاکید کرد: من فکر می‌کنم وجدان آگاه و بیدار بشری را نمی‌توان با اینچنین رفتارهای دو گانه قانع ساخت. ما به نظم نوین جهانی که استوار بر عدالت و برابری باشد نیاز داریم. در نظمی که از حق هیچ انسانی و یا هیچ کشوری چشم‌پوشی صورت نگیرد و امکان استفاده‌جویی‌های سیاسی نداشته باشد. نظمی که به جهان صلح، عدالت و ثبات به ارمغان بیاورد.

وزیر خارجه حکومت طالبان با تاکید بر اینکه موضوع فلسطین یک موضوع عربی، اسلامی و انسانی است، گفت: ما از کشورهای تاثیرگذار در عرصه جهانی می‌خواهیم که نقش منصفانه‌تری در ارتباط با تحولات غزه ایفا کنند و به جنایت‌هایی که علیه مردم فلسطین در حال انجام است توجه داشته باشند.

وزیر خارجه طالبان تصریح کرد: مسئله فلسطین تنها به مردم فلسطین خلاصه نمی‌شود، بلکه قضیه عربی، اسلامی و در نهایت انسانی است. هیچ انسان آزاده و معتقد به عدالت و ارزش‌های انسانی نمی‌تواند ظلم‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطین را با بی تفاوتی نظاره‌گر باشد.

متقی ادامه داد: حکومت افغانستان به عنوان جزئی از امت اسلامی، ظلم‌های جاری رژیم صهیونیستی در غزه و فلسطین اشغالی را همواره محکوم کرده است و مبارزه ملت فلسطین را بر اساس نصوص شرعی و حقوق بین الدول، یک امر مشروع و قانونی می‌داند.

وی ایفای نقش مؤثرتر کشورهای تأثیرگذار جهان اسلام برای پایان کشتار مردم بی‌گناه فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و مسئول دانستن این رژیم را خواستار شد و افزود: جهان اسلام باید یکپارچه و متحدانه صدای آزادی فلسطین را به روایت مطرح مبدل نمایند و تفاوت دیدگاه‌های سیاسی را در این قضیه راه ندهد.

نامبرده گفت: هنوز هم نیاز است کشورهای بیشتری در منطقه دست به کار شوند تا بتوانیم جلوی کشتار بی‌رویه مردم مظلوم فلسطین گرفته شود. این تلاش‌ها باید تا زمانی ادامه یابد که مسئله فلسطین به حل دائمی و عادلانه برسد. راه حلی که در نتیجه آن مردم فلسطین دارای دولتی شوند که در سرزمین تاریخی فلسطین به وجود بیاید.

متقی تأکید کرد: حکومت افغانستان در محدوده توانایی‌اش آماده همراهی جهان اسلام در این امر انسانی و اسلامی است.

از سوی دیگر محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان در دیدار با هیات علمای جهان اسلام، بمباران رژیم صهیونیستی در غزه را وحشیانه خواند و گفت: آنچه که امروز در فلسطین صورت می‌گیرد درد مشترک تمام مسلمانان جهان است.

وی افزود: فلسطینی‌ها با اراده مستحکمی که دارند قطعاً در این جنگ پیروز خواهند شد.

سراج‌الدین حقانی وزیر داخله طالبان نیز به تازگی در دیدار با هیات علمای جهان اسلام با اشاره به وضعیت فلسطین گفت: در نتیجه مقاومت فلسطینی‌ها خاک این کشور از چنگ اشغالگران آزاد خواهد شد. وی تأکید کرد کمک به مردم فلسطین افتخار بزرگ مردم افغانستان خواهد بود.

این مقام ارشد طالبان افزود: مبارزه افغان‌ها با اشغالگران ثابت کرد که هر مهاجمی به هر اندازه هم که مجهز باشد، در مقابل ایمان تاب مقاومت را ندارد.

پیش از این نیز وزارت امور خارجه طالبان در بیانیه‌ای حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم کرده بود.

طالبان همچنین در بیانیه خود، علاوه بر محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی؛ اعلام کرد که حملات اسراییل به مردم بی دفاع غزه، ممانعت این رژیم از ارسال آذوقه، دارو و موارد خوراکی به غزه از جمله مصادیق جنایات انسانی است و از جامعه جهانی بویژه کشورهای اسلامی و سازمان همکاری اسلامی درخواست کرد که هرچه زودتر به «قضیه فلسطین رسیدگی و جلوی حمله‌های وحشیانه اسراییل به غزه» را بگیرند.

کارشناسان معتقدند؛ نگاهی به مواضع و بیانیه‌های طالبان در ماه‌های اخیر و بویژه از آغاز عملیات طوفان الاقصی نشان می‌دهد که مواضع و اقدامات حکومت طالبان پس از به قدرت رسیدن دوباره در افغانستان در خصوص مساله فلسطین‌؛ شفاف‌تر و صریح‌تر شده است.

یکی از اقدامات قابل تامل طالبان در توجه به مساله فلسطین و زنده نگاه داشتن مساله قدس نزد افکار عمومی افغانستان، ساخت مسجد با معماری شبیه نماد مسجد الاقصی در بلندترین نقطه شهر کابل است. البته هرچند این مسجد مجلل با مشارکت و توسط دولت ترکیه در بام کابل؛ احداث شده اما همکاری و مساعدت حکومت طالبان در چنین طرحی را نمی توان نادیده گرفت.

این اقدام طالبان (ساخت مسجدی با نماد مسجدالاقصی در کابل) با واکنش مثبت مردم افغانستان روبرو شده است و در حال حاضر هر روز این مسجد پذیرای بسیاری از مردم کابل است و بدیهی است حضور در چنین مکانی بی اختیار انسان را متوجه مهمترین مساله جهان اسلام یعنی آزادی قدس شریف از چنگال رژیم اشغالگر صهیونیستی می کند.

علاوه بر ساخت مسجدی با نماد مسجدالاقصی، در دوسال گذشته در ایام خاصی از سال بویژه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان (روز جهانی قدس) توجه خاصی به این روز شده و در بسیاری از شهرهای افغانستان از سوی شخصیت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و با حضور چشمگیر مردم شاهد برگزاری آیین‌هایی در بزرگداشت این روز هستیم.

سخن پایانی؛ به نظر می رسد حاکمیت فعلی افغانستان به رغم مواجهه با حجم بسیاری از مشکلات داخلی و خارجی که زائیده چهار دهه جنگ و ناآرامی ها در کشور بوده است، تلاش می کند با همراهی و همسویی با کشورهای اسلامی در موضوعات مهم جهان اسلام از جمله مساله فلسطین، پایه های ارتباط خود با جهان اسلام را تحکیم و تقویت کند تا بتوانند از این طریق برای به رسمیت شناختن حکومت شان کشورهای اسلامی را قانع نمایند.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/29592






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

مبتلا شدن بیش از صد زن و کودک به بیماری ناشناخته تنفسی در بدخشان

افتتاح سه پروژه زیربنایی حکومت طالبان را در کابل

کمک 15 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.